Dezmembrări Auto - Piese Auto SH - Dez.ro Site-ul Dezmembratorilor din România!

Simptome turbina defecta: ce se intampla cand se strica turbo? Iata principalele cauze, sfaturi si solutii la care poti apela cand turbina este uzata

Timp de citire: 5 minute
Simptome turbina defecta: ce se intampla cand se strica turbo? Iata principalele cauze, sfaturi si solutii la care poti apela cand turbina este uzata

Asa cum bine stim, inima unei masini este motorul acesteia, iar una dintre principalele piese anexe a motorului este turbina (sau turbo- compresorul).

Inventata la inceput de secol XX,  aceasta era utilizata doar in cazul motoarelor diesel, avand drept scop crestetea eficientei motorului, folosindu-se de energia produsa de gazele de evacuare emise de motor pentru a comprima aerul. In zilele noastre turbina este intalnita atat la masinile diesel cat si la masinile pe benzina, dorindu-se scaderea capacitatii cilindrice a motorului si diminuarea consumului de carburant. Cu alte cuvinte, turbina inseamna putere mai mare a motorului, acceleratie mai rapida si cuplu motor mai mare, cumulate cu un consum de combustibil si emisii de noxe minime.

Cuprins:

  1. Din ce este formata o turbina?
  2. Tipuri de turbine.
  3. Cum functioneaza turbina si care este durata ei de viata?
  4. Simptome si cauze ale turbinei defecte.
  5. Sfaturi pentru buna functionare a turbinei.
  6. La ce solutii poti apela atunci cand turbina este uzata?

 

  1. Din ce este formata o turbina?

alt="piese componente ale turbinei auto"

In linii mari, turbo- compresorul este format dintr-o carcasa de tip melc in care sunt introduse doua roti turbionare unite de un ax. Insa pe langa acestea, turbina are si alte piese componente. Care sunt acestea?

  • Carcasa compresorului- carcasa de aluminiu cu functie de concentrare a volumului de aer ce urmeaza a fi transmis in galeria de admisie a motorului.
  • Piulita axului- fixeaza roata compresorului pe axul central al turbosuflantei.
  • Roata compresorului- fabricata din aluminiu cu rezistenta sporita la centrifugare, aceasta transmite aerul sub presiune in sistemul de admisie al motorului.
  • Placa spate- are rolul de a conecta carcasa lagarului pe carcasa compresorului.
  • Inelul compresorului- inel fabricat din otel cu rol de etansare dinamica intre placa din spate si gulerul axial.
  • Inelul de etansare- garniture dintre placa din spate si carcasa lagarului.
  • Guler de impingere- acesta are drept scop sustinerea suprafetei de pozitionare intre laturile lagarului axial.
  • Bucsi- fabricate din bronz acestea fixeaza axul turbinei in interiorul carcasei lagarului.
  • Carcasa lagarului- de regula fabricata din fonta , carcasa sustine ansamblul rotativ compresor- turbina si are circuite de ungere cu ulei menite sa lubrefieze si raceasca turbosuflanta.
  • Scutul de protectie- are rol de protectie impotriva temperaturii foarte inalte generate de fluxul gazelor de evacuare.
  • Roata turbinei- transfera energia generata de gazele de evacuare la roata compresorului.
  • Carcasa turbinei- in forma de spirala la interior, aceasta colecteaza gazele de evacuare de la motor si le directioneaza catre roata turbinei.
  • Actuatorul– regleaza presiunea la supraalimentare.
  • Ansamblul rotativ- format din axul turbinei, roata turbinei si roata compresorului.

 

 

  1. Tipuri de turbine.

In functie de geometria turbinei, prezenta sistemului de racire si de numarul de grupuri turbo-compresor utilizate, in industria automobilelor vom intalni mai multe tipuri de turbine si anume:

  • Turbina cu geometrie fixa. Pentru a elimina efectele daunatoare ale temperaturii ridicate a aerului asupra motorului, consumului de combustibil si emisiilor de noxe, sistemul de turbo supraalimentare cu o turbina cu geometrie fixa utilizeaza de asemeni si o supapa de refulare. Aceasta are drept scop protectia turbinei la turatii mari ale motorului limitand debitul de gaze arse ce patrund in turbina.
  • Turbina cu geometrie variabila. Aceasta permite ajustarea sectiunii de curgere a gazelor de evacuare cu ajutorul paletelor de la intrarea in turbina, controland astfel turatiile turbinei.

Geometria fixa sau variabila nu face referire la geometria in sine a turbinei, ci la geometria galeriei de evacuare.

 

  1. Cum functioneaza turbina si care este durata ei de viata?

Dupa cum stim deja, rolul principal al turbinei este acela de a creste puterea motorului. Intr- adevar, prezenta sistemului de turbo supraalimentare creste cu pana la 40% puterea unui motor prin utilizarea gazelor de evacuare si transformarea acestora in energie.

Asadar, gazele de evacuare rezultate in urma arderii au o viteza foarte mare si deci, energie cinetica foarte mare. In mod normal acestea sunt evacuate prin sistemul de esapament in atmosfera, insa turbina- conectata la galeria de evacuare- preia aceste gaze si este pusa in miscare. In acelasi timp turbina pune in miscare compresorul  care trage aerul din galeria de admisie si il transmite comprimat catre cilindrii motorului.

In conditiile unei utilizari corespunzatoare a motorului turbo, turbina a fost proiectata sa functioneze pe toata durata de viata a motorului, fara o intretinere deosebita.

 

 

  1. Simptome si cauze ale turbinei defecte.

alt="turbina defecta sparta- turbo uzat"

Atunci cand turbina incepe sa se uzeze si nu mai functioneaza in parametrii optimi, masina iti va transmite o serie de avertismente. Iata care sunt cele mai des intalnite simptome ale turbinei defecte:

  • Diminuarea puterii motorului insotita sau nu de evacuarea de fum.
  • Consum crescut de combustibil.
  • Consum crescut de ulei.
  • Excesul de fum pe teava de esapament.
  • Zgomot neobijnuit la acceleratie sau deceleratie.

In principiu, turbina este una din piesele componente cu o durata de viata indelungata cu un minim de ingrijire. Insa exista anumiti factori care pot reduce durata de functionare a acesteia si anume:

  • Conducerea masinii cu motorul subturat. In timp, acest comportament produce calamina care poate bloca ansamblul rotativ al turbinei.
  • Supraincalzirea turbinei. Turbina poate avea de suferit de pe urma cresterii temperaturii motorului. Tocmai de aceea este recomandat ca inaintea opririi motorului acesta sa fie lasat la relanti cel putin 1 minut pentru ca turbina sa se raceasca.
  • Patrunderea impuritatilor in ulei si lubrefierea defectuoasa. Intrucat turbina functioneaza prin forta de frecare, lubrefierea partilor sale componente cu un ulei de calitate este esentiala. Lipsa lubrefierii sau contactul cu impuritatile pot fi fatale in primul rand pentru rulmentii turbinei.
  • Contactul cu corpuri straine. In acest caz, un corp strain , chiar si o pietricica patrunsa in galeria de emisie sau de evacuare, poate produce adevarate pagube mecanice la nivelul turbinei sau compresorului.

 

 

  1. Sfaturi pentru buna functionare a turbinei.

Desi independent de noi, turbina masinii se poate defecta, iata o serie de sfaturi pentru a prelungi durata de functionare a acesteia:

  • Schimbul de ulei al motorului la timp si utilizarea unui ulei de calitate;
  • Schimbarea filtrului de aer la timp si utilizarea unui filtru recomandat de producator;
  • Evitarea incalzirii excesive a motorului;
  • Evitarea accelerarii bruste;
  • Evitarea conducerii cu motorul subturat sau supraturat;
  • Curatarea radiatorului intercooler;
  • Efectuarea unei diagnoze dupa o utilizare indelungata (recomandat la fiecare suta de mii de km parcursi) pentru constatarea starii tehnice a turbinei.

 

 

  1. La ce solutii poti apela atunci cand turbina este uzata?

Tinand cont de faptul ca s-a trecut printr-o diagnoza de specialitate si s-au identificat atat cauzele cat si defectiunile turbinei, putem lua in calcul diverse variante de solutionare.

Cu siguranta prima varianta este cea de inlocuire a turbinei cu una noua, insa costurile de achizitie sunt destul de ridicate pentru o astfel de piesa, desi garantia functionarii si calitatii este principalul avantaj.

De asemeni, in anumite conditii, putem apela la un service autorizat pentru a reconditiona turbina defecta. In acest caz, costurile sunt medii si putem obtine aceeasi garantie a functionarii ca si in cazul inlocuirii turbinei.

Nu in ultimul rand si la indemana multora este posibilitatea achizitionarii unei  turbine second hand apeland la parcurile de dezmembrari autorizate din tara. Este posibil sa gasesti o turbina in stare perfecta de functionare.

 

Publicat la 27 Iunie 2019 în Sfaturi utile
Te-ar mai putea interesa
Epuratorul de gaze- Top 5 simptome ale epuratorului de gaze infundat+ Ce trebuie sa stiti atunci cand alegeti un epurator de gaze.
Epuratorul de gaze- Top 5 simptome ale epuratorului de gaze infundat+ Ce trebuie sa stiti atunci cand alegeti un epurator de gaze.

Odata cu trecerea timpului diminuarea factorilor poluanti a devenit unul dintre principalele preocup...

Află detalii
Motorul se opreste in mers? 5 cauze comune ale opririi motorului in mers+ top sfaturi
Motorul se opreste in mers? 5 cauze comune ale opririi motorului in mers+ top sfaturi

Desi este o piesa complexa, putem spune pe scurt ca motorul este inima unei masini. Acesta are rolul...

Află detalii
Simptomele unui debitmetru de aer defect. Probleme, Cauze si Solutii
Simptomele unui debitmetru de aer defect. Probleme, Cauze si Solutii

Prin definitie, motorul masinii functioneaza pe baza arderii interne a unui amestec de aer si combus...

Află detalii